3 comments Thursday, January 28, 2010

I'm 23rd???


0 comments Tuesday, January 26, 2010


Harga Seorang Anak dan Kereta..Mana Lebih Berharga?


Ingatlah....marah mcm mana sekalipun, jgnlah bertindak keterlaluan..............

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar -
meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain diluar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya...kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas.Apa lagi kanak-kanak ini pun
melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.


Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?" Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga
beristighfar.

Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis
tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus
mengatakan

"Tak tahu... !" "Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri lagi.

Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik.

Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan !" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu. Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa
terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya.

Selepas si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.


Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama
pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak.. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah.

"Ita demam... " jawap pembantunya ringkas.

"Bagi minum panadol tu," balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas.

"Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

"Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk.

"Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor.


Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua

tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis..

Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata..

"Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

"Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya.

Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.

ANTARA ANAK DAN KERETA…YANG MANA LEBIH BEHARGA?

1 comments Sunday, January 24, 2010


Here is some of my ebook collection which is about Art & Design. You can download all the ebook in my Mediafire storage. 


Here is the list of ebook that i share in my Mediafire Storage:

1.   Adobe Magazine
2.   Artzmania Magazine
3.   Bak Magazine
4.   Computer Arts Magazine
5.   Computer Graphics Magazine
6.   Design & Life Magazine
7.   Design and Photoshop
8.   Digit Magazine
9.   Photoshop Creative Magazine
10. Photoshop Fix Magazine

Enjoy!

0 comments Wednesday, January 20, 2010

Here is some of my screen saver collection.. It's very nice....
You can download all the screen saver from my storage in Mediafire.
Goodluck!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Some of the files need to be install and some of them you just can copy and paste in your C:\WINDOWS\system32 ....

0 comments Monday, January 18, 2010


Jalan-Jalan Makan Angin #3: Kuala Lumpur & Parit Buntar


On 16th of January, I have a little trip to UPM for MACS 2010 conference. After the the conference, I go back to my house in Subang. In my plan, I need go back to USM on the next day which on Sunday, 17th January. So I went to Puduraya to bought ticket and unfortunately all the ticket to P.Buntar was sold out. Then I go to KL Sentral and bought train ticket..... But I was lucky because the are only 6 seat remained for the trip. after waiting so long, the KTM Berhad announced that the train will be delay until 10.15 PM.... here some of the picture I taken on that day and I saw there a lot of people on that day like me..waiting...and waiting....

  

There is no waiting section... I just waiting around the KFC restaurant.

  

So many people...it's 8.30 PM.

 

Still waiting.....

 

Still waiting.... it's 9.30 PM

  

I change my place... because i'm getting bored already...

 

Still waiting..... it's 10.00 PM

 

And still waitng...... it's 10.15 PM.... 

 

And finally, we made it !!! It's 10.30 PM...dammm.... 
p/s: sorry for my bad English..ha-ha...

0 comments Wednesday, January 13, 2010

King of Fruit


0 comments Wednesday, January 6, 2010

Some of 2009 Memories


 

 

 


 

 

Thank you for those who contribute all the photos.... Thank you very much!

0 comments Sunday, January 3, 2010


ATB - Future Memories


CD1
01. ATB - L.A.Nights
02. ATB - What About Us
03. ATB - Swept Away
04. ATB - A New Day
05. ATB - My Everything
06. ATB - Summervibes With 9PM
07. ATB - Gravity
08. ATB pres. Josh Gallahan - Luminescence
09. ATB pres. Flanders - Behind
10. ATB - Future Memories
11. ATB - Still Here
12. ATB - My Saving Grace
13. ATB - Terra260273
14. ATB pres. Jades - Communicate

CD2 (Mixed)
01. ATB - Talismanic
02. ATB - Missing
03. ATB - Horizon
04. ATB - Voices
05. ATB pres. Flanders- Behind (ATB's Ambient Mix)
06. ATB pres. Apple & Stone - Authentic Reaction
07. ATB - Careless
08. ATB - Twilight
09. ATB - Listen To Me
10. ATB - Living Life Over
11. ATB - Silent Meaning
12. ATB - Malibu Road

0 comments Saturday, January 2, 2010

Blank and Jones Present SO8OS (SOEIGHTIES)


Track listing: 
CD 01: MIXED by Blank & Jones
1. Kiss & Tell (Dance Remix) - Bryan Ferry
2. If You Leave (Extended Version) - Orchestral Manoeuvres In The Dark
3. Strangelove (MaxiMix) - Depeche Mode
4. Don't You Want Me (Extended Dance Mix) - The Human League
5. It's My Life (Extended Version) - Talk Talk
6. In Private (12" Version) - Dusty Springfield
7. Nobody's Diary (Extended Version) – Yazoo
8. The Wild Boys (Wilder Than Wild Boys Extended Mix) - Duran Duran
9. Cambodia + Reprise - Kim Wilde
10. Too Shy (12" Version) – Kajagoogoo
11. C'est La Vie (Extended Remix) - Robbie Nevil
12. Let Me Go (Extended Mix)- Heaven 17
13. P.Machinery (Beta Mix) – Propaganda
14. The Promise (Coliseum Mix) - When In Rome
15. West End Girls (Extended Mix) - Pet Shop Boys
16. Passion (Extended Mix) – The Flirts

CD 02: UNMIXED compiled by Blank & Jones
1. Too Shy (12" Version) – Kajagoogoo 05:46
2. If You Leave (Extended Version) - Orchestral Manoeuvres In The Dark 06:10
3. The Promise (Coliseum Mix) - When In Rome 06:30
4. Dancing With Tears In My Eyes (Special Re-Mix) – Ultravox 10:02
5. Kiss & Tell (Dance Remix) - Bryan Ferry 07:10
6. Samurai (Full Version) - Michael Cretu 05:14
7. C'est La Vie (Extended Remix) - Robbie Nevil 07:07
8. The Wild Boys (Wilder Than Wild Boys Extended Mix) - Duran Duran 08:01
9. Let Me Go (Extended Mix)- Heaven 17 06:22
10. Gold (12" Mix) - Spandau Ballet 07:23
11. Someone, Somewhere (In Summertime) (Extended Version) - Simple Minds 06:06
12. Cambodia + Reprise - Kim Wilde 07:15

CD 03: UNMIXED compiled by Blank & Jones
1. P.Machinery (Beta Mix) – Propaganda 09:30
2. West End Girls (Extended Mix) - Pet Shop Boys 07:51
3. I Don't Want To Be A Hero (12" Extended Mix) - Johnny Hates Jazz 06:38
4. Nobody's Diary (Extended Version) – Yazoo 06:09
5. In Private (12" Version) - Dusty Springfield 07:11
6. (I'll Never Be) Maria Magdalena (Extended Version) – Sandra 07:02
7. Don't You Want Me (Extended Dance Mix) - The Human League 07:13
8. I Don't Depend On You - The Men 04:33
9. Passion (Extended Mix) – The Flirts 09:05
10. Desire (Extended Mix) - Roni Griffith 06:16
11. Sometimes (Extended Mix) - Erasure 05:25
12. It's My Life (Extended Version) - Talk Talk 06:19
13. Oh Patti (Extended) - Scritti Politti 06:32

0 comments Friday, January 1, 2010

Happy New Year !!!!
Welcome 2010 !!!!


the new year resolutions??
Still thinking...ha-ha...